bjarnekj

Man setter et ord foran et annet og går baklengs inn i språket

Amor fati du liksom

Legg igjen en kommentar

Den gamle lille baker på den bitte lille ø,

fylte sine arme lunger, for å ånde ut og dø.

Han hadde melis i sine ører,

vaniljekrem på sine klær.

Vepsen stakk og fluer surret,

nå var hans siste time kommet nær.

 

Han sukket høyt mot poeters himler:

Andrè, du allmektighetens narr!

Alt ditt pjatt om amor fati,

se ditt sludder er mine arr.

Skal jeg takke skjebnen for dette leie?

Takke Inger for denne søte grav?

Hagerup gav meg det lave kortet

i sin diktnings onde gnav.

 

Født med en sukkerskje i munnen,

ytterst på et værbitt skjær

har jeg alene rådet grunnen,

ingen båter landet her.

Ingen sa meg noen sinne:

”Baker stans ditt spiseri!

Sukker, smult, smør og hvete

er forbannet svineri.

Kjære venn her er litt kålrot.

Bli med oss og svøm en tur!”

Er det rart at jeg ble bitter,

nokså fet og potte sur?

 

Så Bjerke stapp ditt amor fati,

opp i glemselens bolledeig.

En fet og melet langefinger,

det er alt du får av meg.

 

 

Publisert på Diktkammeret

http://debatt.dagbladet.no/diktkammeret/debatt/read_post.html?board_id=1/&post_id=810963&thread_id=810983

Forfatter: bjarnekj

Dette er en side hvor jeg kan legge alle diktene mine. Så blir de ikke borte og du, kjære medborger, kan få lese dem. Håper en og annen strofe her blir med deg videre i verden. Om du skulle få ånden over deg kan du kommentere med det fortegnet du måtte ønske.

Legg igjen en kommentar

